Meditatiiviset

lajit

Hyvää mielen ja kehon tasapainon kehitystä ohjataan QiGong ja Tai Chi liikuntamuotojen avulla.

QiGong ja Tai Chi liikuntamuodot ovat kehittyneet Kauko-Idässä tuhansien vuosien kuluessa ja niitä käytetään edelleen päivittäiseen hyvinvoinnin edistämiseen kouluissa ja työpaikoilla. QiGong -harjoitteet ovat olennainen osa kiinalaista lääketiedettä, perustuen akupunktion periaatteisiin. Hidasliikkeiset ja pitkäjänteiset meridiaaniharjoitukset ovat paikallaan seisten tehtäviä liikesarjoja, joiden avulla kehitetään henkilön energeettisyyttä, hengityskapasiteettia ja yleisterveyttä. Tai Chi käytää QiGongin avulla saavutettua lisäenergiaa liikkuviin formaatteihin, liikesarjamuotoihin, joita kuvaa parhaiten nk. flow-tila; keskittynyt liike hiljaisuudessa. Mielenhallinta on olennainen osa näitä liikuntamuotoja, ja sitä kehitetään erikseen sekä meditaatioharjoituksilla että meditatiivisella liikkumisella.

Meditatiiviset lajit Tai chi
Taichi

Tai Chi

Tai Chi on kehon, mielen ja energian harjoitus. Se on fysioterapiaa, kehonhuoltoa, akupunktiota; meditaatiota ja mindfulnessia. Se on luontoyhteys.
Tai Chi on moniulotteinen voiman ja tasapainon menetelmä, joka rauhoittaa ja lisää luontaista energiaamme. Kun keho-mieli on vahvistunut, tavoitteena on pitää se hyvässä kunnossa ja käyttää voimaa elämän edistämiseksi.
Meditatiiviset lajit Tai Chi
Helen Liang
Meditatiiviset lajit QiGong
Qi Gong

QiGong

QiGong on kokoelma terveydenhoitomenetelmiä, joihin kuuluu elämää ylläpitävinä menetelminä ja Daoyin-harjoituksina tunnettuja liikkeitä sekä hengitysharjoituksia, mietiskelyä, hierontaa ja mielikuvien käyttöä. Liikkeet ovat saaneet vaikutteita tanssista, eläinten liikkeistä ja kamppailutaidoista.

QiGong edistää oman kehon tuntemusta ja lihasten hallintaa. Ylimääräisen lihasten kireyden puuttuminen eli rentous auttaa niin harrastuksissa kuin töissäkin. Parantunut ryhti ja vähentynyt stressi ovat esimerkkejä säännöllisen harjoittelun tuomista eduista.